ADM Safety

E-shopy a odstupování od smlouvy

Online nákupy dávno nejsou pro české spotřebitele revoluční novinkou, ale spíše pohodlným standardem. Občanský zákoník nákupy v e-shopech od těch v kamenných prodejnách striktně odlišuje a platí tady různé podmínky pro obě strany. U spotřebitelů je nejpopulárnější „vymožeností“ právo odstoupit od smlouvy do 14 dnů bez udání důvodu, avšak i to má své háčky. Ani z internetového obchodu si totiž nesmíme dělat půjčovnu.

Hlavním účelem štědrosti občanského zákoníku je v tomto případě možnost zakoupené zboží zhlédnout vlastním okem a přesvědčit se, že odpovídá našim představám – zkrátka učinit vše, co bychom mohli v případě nákupu v klasickém obchodě udělat ještě před uzavřením smlouvy. I přes sebepřesnější popis a fotografie poskytované prodejcem si nemůžeme být 100% jisti kvalitou, dokud nemáme věc v ruce.

Na dálku či mimo obchodní prostory
Odstoupit od smlouvy bez udání důvodu do 14 dnů od jejího uzavření je možné u smluv sjednávaných distančním způsobem, tedy prostředky komunikace na dálku, jakými jsou telefon nebo internet. Stejně tak lze odstoupit od smluv uzavíraných mimo obchodní prostory při podomním, pouličním či předváděcím prodeji. Nezapomeňte, že důležitý je způsob, jakým byla smlouva uzavřena, a ne to, jak bylo zboží předáno – i když si zboží koupené přes internet vyzvednete v kamenné provozovně prodejce, máte právo odstoupit od smlouvy stejně jako zákazníci, kteří si nechají zboží doručit domů.

Důvěřuj, ale prověřuj
Prověřte si e-shop
Nejlepší zkušenost je ta vlastní. Proto se rádi vracíme tam, kde už jsme dobře pořídili my nebo naši známí. Nakupujete-li v e-shopu poprvé, je vhodné prověřit si ho důkladněji. Základní informace najdete na dtest.cz/eshopy.

potřebitelé se bohužel nezřídka nechávají zlákat extrémně nízkými cenami a bez dalšího rozmyslu nakoupí u neověřeného prodejce. Až po několika neúspěšných pokusech o navázání komunikace jim dojde, že nejnižší cena by nikdy neměla být hlavním faktorem při výběru e-shopu. To, že nelze dohledat obchodní podmínky ani sídlo společnosti, neznamená, že o spotřebitelská práva přicházíte, postup při domáhání se jich je ale silně zkomplikován, ne-li znemožněn.

Jak tedy správně vybrat spolehlivý e-shop? Nejlepším ukazatelem jsou spokojení zákazníci a pozitivní recenze na nezávislých srovnávacích stránkách. Samozřejmě nelze vyloučit možnost, že si prodejce pár kladných recenzí pod smyšlenými účty napíše sám, proto není od věci si některá náhodná hodnocení skutečně rozkliknout a posoudit, zda jsou autentická. Dalším dobrým znamením je viditelné umístění informací, jako je sídlo společnosti, obchodní podmínky a doporučený postup při reklamaci zboží či odstoupení od smlouvy. Častým varovným znamením bývá nesrozumitelná čeština – jde o zahraniční obchody používající automatický překlad pro rozšíření svého dosahu.

V okamžiku uzavírání smlouvy (tedy těsně před kliknutím na finální „Potvrdit objednávku“) byste už měli znát totožnost prodejce, přesnou cenu včetně všech daní a poplatků, způsob platby a dopravy, podmínky a postup při odstoupení od smlouvy i reklamaci. Všechny tyto údaje spadají pod informační povinnost prodejce a ti spolehliví si na její dodržení určitě dají pozor. Často se tyto informace skrývají v obchodních podmínkách, se kterými souhlasíte zaškrtnutím políčka při objednávce. Je na každém zákazníkovi, zda si je rozklikne a alespoň základní údaje si v nich vyhledá ještě před nákupem.

Jak na odstoupení od smlouvy
Obchod proběhl, jak má – zaplatili jste cenu, pošťák vám přinesl balíček se zbožím – a teď chcete od smlouvy odstoupit. Důvody mohou být všelijaké a spotřebitel nemá povinnost je sdělovat. Možná se vám věc „naživo“ tolik nelíbí, možná ji někdo z rodiny mezitím koupil jinde nebo jste si zkrátka rozmysleli investici svých peněz, na tom nezáleží. Nenechte prodejce, aby vás přesvědčil o opaku.

Odstoupit můžete do 14 dní od převzetí zboží. Pokud vás o tomto právu prodejce neinformoval (zpravidla v již zmiňovaných obchodních podmínkách), prodlužuje se lhůta o jeden rok. Pokud budete poučeni dodatečně, platí 14denní lhůta od okamžiku, kdy informaci obdržíte.

Ideální je, když na stránkách e-shopu najdete vzorový formulář pro odstoupení. Také podle toho se pozná poctivý internetový obchod. Pokud ne, stačí o tom prodejce jakkoliv vyrozumět, nejlepší je zvolit si nějaký prokazatelný způsob, například dopis s doručenkou nebo e-mail. Nebojte se, že byste na formulaci odstoupení potřebovali právníka, stačí uvést základní údaje o uzavřené kupní smlouvě a vyjádřit svou vůli od ní odstoupit.

Vracení zboží
Po odstoupení od smlouvy vám začala běžet další 14denní lhůta na vrácení zboží. Jde o nejzazší termín, k odeslání by mělo nejlépe dojít „bez zbytečného odkladu“. Ve stejné lhůtě by vám měl prodejce vrátit všechny peněžní prostředky, které od vás přijal; konkrétně u kupní smlouvy však může počkat, dokud mu zboží nevrátíte nebo neprokážete jeho odeslání.

Je na vás, jaký způsob doručení zboží zpět zvolíte. Pokud to pro vás bude komfortnější, můžete zboží předat i osobně v místě sídla či pobočky prodejce, nejčastěji se ale nabízí vracet zboží stejnou cestou, kterou k vám připutovalo od prodejce, využít můžete i jeho obaly. On vám však peníze musí vrátit stejným způsobem, jakým je od vás přijal – jiný způsob může zvolit jen s vaším výslovným souhlasem a zároveň vám tím nesmí vzniknout žádné další náklady.

 

Vyrovnání účtů
Na účet by vám měla dorazit stejná částka, jakou jste zaplatili – slovy zákona všechny peněžní prostředky včetně nákladů na dodání, které od vás na základě smlouvy prodejce přijal. Zpravidla tedy půjde o kupní cenu a poštovné. To vám ale prodávající vrátí jen do výše nejlevnějšího nabízeného způsobu dodání – pokud jste tedy při nákupu využili nadstandardní služby kurýra či expresního dodání, přijde vám částka zkrácená o rozdíl cen této a nejlevnější služby.

 

© sisterspro - Fotolia.com
Pokud tedy vracíte šaty za 500 korun, které jste ale potřebovali rychle, a proto jste zvolili expresní dodání za 150 korun místo obyčejného balíku za 80 korun, vrátí vám prodejce po odstoupení od smlouvy 580 korun, přestože jste při nákupu platili 650 korun.

Nenechte se odbýt tím, že prodejce nevrací dobírku. Doběrečné je poplatek za umožnění platby při převzetí zboží, nejde tedy o náklad na dodání, a proto je prodejce povinen vrátit kupní cenu, nejnižší náklady na dodání i částku za platbu dobírkou.

Náklady spojené s odstoupením nese kupující – poštovné při vracení zboží platíte vy a prodejce nemá povinnost vám ho jakkoliv proplácet, ledaže by vás o povinnosti nést tyto náklady nevyrozuměl před uzavřením smlouvy.

E-shop není půjčovna
Spotřebitel odpovídá za snížení hodnoty zboží v důsledku nakládání s ním jinak, než je nutné s ním nakládat s ohledem na jeho povahu a vlastnosti. Nutným nakládáním se rozumí zhlédnutí a vyzkoušení zboží tak, jak by to bylo možné v kamenném obchodě před zakoupením.

Kdo se tedy už radoval, že si bude nakupovat každé dva týdny nové zboží a po pár použití ho vracet, má smůlu. Pokud oblečení budete týden nosit, či dokonce prát, boty „prošlápnete“ nebo poškrábete displej telefonu, plnou cenu zpět pravděpodobně nedostanete.

Často diskutovanou otázkou je i vyjmutí zboží z obalu či odstranění visaček. Ani jedno by určitě prodejci neprošlo jako důvod zboží zpět nepřijmout. Pokud se však jedná například o obal unikátní, pro značku specifický, který jste porušili ve větší míře, než bylo k prohlédnutí zboží nutné, a prodejci vzniknou s vrácením zboží do prodeje kvůli jeho obnovení další náklady, mohl by je po vás požadovat, tedy odečíst od částky, kterou vám vrací. Některé obaly navíc plní funkci hygienickou a po jejich porušení nemůžete od smlouvy odstoupit vůbec.

Kdy odstoupit nejde
Občanský zákoník vyjmenovává smlouvy, od kterých spotřebitel ve čtrnáctidenní lhůtě odstoupit nemůže. Poměrně logicky to nejde u poskytování služeb, jestliže už byly splněny s vaším předchozím výslovným souhlasem a zároveň vás prodejce upozornil na ztrátu práva odstoupit od smlouvy. Nevrátíte ani zboží, které pro vás bylo upraveno podle vašeho osobního přání. Tím se nemyslí volba kombinace barvy a rozměru z nabídky prodejce, ale nějaký osobní prvek, který by znemožnil další prodej konečného produktu, jako je třeba vyrytí vašich iniciál do šperku.

Neuspějete ani se zbožím podléhajícím rychlé zkáze (typicky květinami), zbožím vyjmutým z uzavřeného obalu (pokud zboží nelze dále prodávat z hygienických důvodů) či počítačovým programem, pokud byl už obal nosiče porušen – nelze zjistit, zda jste už obsah nekonzumovali či nezkopírovali na vlastní nosič. Výjimku má i smlouva o ubytování, dopravě a stravování a smlouva o dodávce novin, periodik a časopisů, s výjimkou předplatného. Pokud si objednáte lístky do kina nebo divadla, ani tehdy nebudete moci smlouvu jen tak zrušit.

Převzato z dTestu: www.dtest.cz/clanek-6562/e-shopy-a-odstupovani-od-smlouvy

Topmart.cz - Reklama pro nové návštěvníky